5 faste økter i sommer

Sørlandsgaloppen er overstått, og det er mange som vil trene o-tekniske økter. Det er nå flere nye økter i skogen som du kan trene på. De nye øktene er på Vindfjell, Aske og Rødberg. Totalt har vi 5 økter tilgjengelig. Til info så har også våre naboklubber, Hedrum OL og Sandefjord OK, også økter ute i sommer.

 

Øktbeskrivelser:

1.) Tanum

Økten har mye fokus på kurvetrening og intensiv kartlesing i områder med mange detaljer. Den har også innslag av diffus myr, så dere får testet kunnskapene om litt av hvert. Løypen er 3,6 km, men blir nærmere 7 km med lang avstand til start og fra mål tilbake til klubbhuset. Så kan gjerne legges inn som en o-teknisk del av en god langtur. Det henger småskjermer på postene. Et godt tips er «å løpe med terrenget – ikke mot det». Altså forsøk å navigere deg fram i dragene for å unngå å ta unødvendig høyde. Hele økten er vest for Tanumveien, på utsiden av terrenget som skal benyttes under sommerens Sørlandsgaloppen fra Ra u-skole.

2.) Dolvi

Dette er en ren kurveøkt på 4,2km med 13 poster. Den er ganske krevende med varierende kupering i løpet av løypen. Vi har hengt ut skjermer på postene. Noen av postdetaljene er myr, bekk og steiner. Disse detaljene er IKKE på kartet, så du må nok orientere nøyaktig med de kurvene du har til rådighet. På forespørsel kan vi trykke økten på vanlig kart. Hensikten med kurveøkten er å lære seg å lese og forstå kurvene. Lær deg triksene med å bruke kanter, topper og drag til å forenkle strekkene med de kurvene du har på kartet. Et tips er at i dette terrenget er det ofte finest på toppene, og litt bushete i flate områder.

3.) Vindfjell

Tobias har laget en langdistanse på Vindfjell som er 7,3km med 17 poster (store skjermer). Vindfjellkartet er gammelt, og vi har tatt bort gult og grønt. Det stemmer ikke likevel. De øvrige detaljene på kartet fungerer godt, og viser egentlig hvordan du skal orientere i slik terreng. Her er det f.eks. lurt å benytte kompasset litt mer enn vanlig ute ved kysten. Denne økten er også viktig i forberedelsene til Hovedløpet på Beitostølen. Vi vil nok ta denne økten som en egen fellestrening på et tidspunkt før HL. Benytt muligheten til en god økt i et flott terreng!

4.) Aske

Denne økten er lagt opp som trening «inni ringen». Dette betyr at du skal lese kartet inni ringen nøyaktig innen du kommer dit. Slik at du har et «bilde» inne i hodet ditt om hvordan det ser ut inni ringen. Du må også lese postbeskrivelsen, slik at du har kontroll på hvor posten sitter. Når du så kommer inni ringen, skal du benytte «bildet» du har inni hodet til å finne posten. Helst skal du finne den uten å lese kart inni ringen – for da skal du finne posten (ikke lese kart). Ta også med utgangen fra posten, så får du en fin flyt i o-teknikken din.

Økten er 5,4km med 30 poster (småskjermer). Den er stedvis meget krevende med intensiv kartlesing, for alle kartfrelste. Tidvis er økten også røff med «litt motstand» i vegetasjonen. Mange kan med fordel dele opp løypen i 2 økter, for å få bedre utbytte konsentrasjonsmessig.

5.) Rødberg

Dette er en enklere økt som også C og N-løpere kan prøve seg på. Den ble laget til Stavernsfestivalens camp like ved. Den har 10 poster som du kan ta i ønsket rekkefølge. Vi tar inn denne tidlig i august, så må løpes i løpet av juli.

Kart ligger på klubbhuset, på bordet rett på innsiden av hovedinngangen. Oppdateringer om flere økter kommer i denne nyheten. Om du er fra en annen klubb, tar du kontakt med Per Olav Gulbrandsen (mobil – 41 300 777) eller per.olav.gulbrandsen@lf-nett.no